Zoeken
  • Mandy van de Wiel

Waarom we meer snacken tijdens het thuiswerken (en dit kun je ertegen doen)



Betrap jij jezelf ook regelmatig op een uitstapje naar de koelkast als je thuis aan het werk bent? Je bent gelukkig niet de enige. Er is namelijk een reden dat we meer snacken tijdens het thuiswerken.

Af en toe een kleine snack als beloning tijdens het thuiswerken is niet verkeerd, maar mocht het de spuigaten uitlopen, dan hebben we nog wel wat tips.

Snacken tijdens thuiswerken

Zeker als je thuiswerkt is een bezoekje aan de keuken al snel gemaakt, en een snelle reep is makkelijker gepakt dan dat je een gezonde salade klaar moet maken. Kies anders eens voor een makkelijke en volwaardige maaltijdvervanger!


Toch heeft zowel gezond snacken als af en toe een ongezonde hap zeker voordelen. Dit is namelijk goed om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en dat is dan weer goed voor je concentratievermogen. Blijkbaar weet je lichaam dit onbewust ook, en ga je dus wanneer je concentratie wegzakt op zoek naar eten.

Je routine is weg

Door het thuiswerken verlies je ook je routines. Normaal gesproken maak je je klaar voor werk en moet je bijvoorbeeld eerst nog naar kantoor reizen. Misschien dat je als je thuiswerkt iets minder je best doet om je leuk aan te kleden of op te maken. Ook kun je later opstaan omdat je geen reistijd hebt. Het lijken misschien kleine veranderingen, maar voor je lichaam is het veel aanpassen. Daarom kan je lichaam door het thuiswerken sneller moe worden. Hierdoor worden de hormonen gherline en leptine aangemaakt waardoor je honger krijgt. Daardoor heb je sneller de neiging om tijdens het thuiswerken te snacken.


Verveling

Ook hebben sommige mensen last van verveling thuis. Je mist de gezellige praatjes met je collega’s tussen het werken door. Omdat je hier thuis niet door wordt afgeleid, kun je je gaan vervelen. Dit los je bewust of onbewust op door te gaan snacken. Zo geef je jezelf weer iets te doen.

Tips tegen snacken

Om jezelf te weerhouden telkens te gaan snacken tipt diëtiste Mirjam van Egmond aan Metro om je vooral vast te houden aan een dagritme en te eten op vaste momenten. Ook raadt ze aan wanneer je onderweg bent om de snacks te plunderen, jezelf af te vragen waarom je juist nu gaat eten. Op die manier ben je er bewuster mee bezig. En zorg ook dat je voornamelijk gezonde snacks in huis hebt, om jezelf niet te veel in de verleiding te brengen.


Ondernemer Ineke van Oudheusden voegt hier nog de tip aan toe om je eten alvast de avond van tevoren klaar te maken, inclusief bakje met gezonde snacks. Zo heb je alvast bepaald wat je die dag allemaal mag eten en snacken.

Aurelia Coaching - de kracht van aandacht. Erkende praktijk voor begeleiding naar fysieke en mentale gezondheid sinds 2005.


Bron | Fem Fem, Metro


33 keer bekeken
  • Grey Facebook Icon

© 2018 Met liefde gebouwd door Mandy Knuvers