Zoeken
  • Mandy van de Wiel

Help! Ik val niet meer af.

Je bent al een aantal weken bezig met gezonder leven en bent inmiddels al lekker wat kilo’s kwijt. En dan ineens…is de weegschaal niet vriendelijk meer. Je valt niks meer af! Je bent op een zogenaamd 'afvalplateautje' terecht gekomen. Dit is vaak een gewicht dat je in het verleden lang gehad hebt. Het lukt je maar niet om daaronder te komen, hoe hard je ook je best doet. We hebben 10 mogelijke redenen voor een plateautje tijdens het afvallen voor je op een rijtje gezet.





1. Je beweegt te weinig

Met een lager gewicht verbrand je minder calorieën tijdens het bewegen dan toen je zwaarder was. Iemand van 100 kilo verbrand met eenzelfde activiteit ongeveer 1/3 meer calorieën dan iemand van 75 kilo. Als je 100 kilo weegt en je gaat een uur lang flink door wandelen, dan verbrand je ongeveer 750 kcal. Ben je 25 kilo afgevallen en weeg je 75 kilo, dan verbrand je met dezelfde activiteit nog maar 480 kcal. Wil je alsnog die 750 kcal verbranden, dan zal je 1,5 keer zo lang moeten bewegen.


2. Je onderschat de voeding die je eet

Crackers met avocado, broodjes met pindakaas en banaan, 3 gebakken eitjes als ontbijt en lekker een bak ongebrande noten leegeten op de bank ‘s avonds. Het zijn allemaal gezonde opties, alleen allemaal erg calorierijk. Dat een product gezond is, wil niet zeggen dat het goed is hier veel van te eten. Ook gezonde vetrijke producten bevatten veel calorieën, en kunnen de reden zijn waarom jij even niet meer afvalt.


3. Je eet en drinkt ongemerkt meer

In het begin van je dieet woog je netjes alles af en nam je precies de hoeveelheden die je werden geadviseerd. Na een tijdje kon je zelf wel een inschatting maken van hoeveel iets was. 5 eetlepels muesli waren bijvoorbeeld 'ongeveer 35 gram'. Elke ochtend doe je netjes 5 eetlepels muesli door je yoghurt. De lepels zijn ongemerkt steeds iets groter geworden. Misschien ben je wel iets minder nauwkeurig geworden met tellen en afwegen?


4. Je bent aangekomen in spiermassa

Dit zie je vooral bij mensen die pas zijn begonnen met krachttraining en fitness. En dat is juist een goed teken, want als we het hebben over afvallen dan bedoelen we eigenlijk het verlagen van ons vetpercentage en het kwijtraken van lichaamsvet. Het verliezen van lichaamsgewicht zegt in principe niet zo veel. Dus als de weegschaal om deze reden niet meer naar beneden gaat, raak dan niet onmiddellijk in paniek en bedenk dat het door spiergroei kan komen.


5. Je drinkt te weinig water, koffie of groene thee

Wanneer vet afgebroken wordt ontstaan er afvalstoffen in je lichaam. Afvalstoffen worden via je ontlasting afgevoerd. Te weinig drinken kan ervoor zorgen dat deze afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden. Daarom is het belangrijk om tijdens het afvallen voldoende vocht binnen te krijgen.


Daarnaast vinden veel mensen het lastig om dorst en hongergevoel te onderscheiden. Veel mensen gaan dus eten, omdat ze denken dat ze trek hebben. In werkelijkheid hebben zij dorst. Drink dus altijd eerst een glas water als je trek hebt, en die dag nog niet voldoende hebt gedronken. Vaak verdwijnt het hongergevoel dan binnen een paar minuutjes.


6. Je slaapt onvoldoende

Een goede nachtrust is super belangrijk voor je gezondheid. In feite is het net zo belangrijk als gezonde voeding en dagelijkse beweging. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat niet genoeg slaap kan leiden tot aankomen doordat de stofwisseling verlaagd wordt en de productie van verschillende hormonen in gang worden gezet die de opslag van lichaamsvet stimuleren.


Een studie wees uit dat gezonde volwassenen die 5 dagen op rij 4 uur slaap per nacht hadden, een daling zagen van hun ruststofwisseling met 2.6%. Dit werd gelukkig hersteld toen zij daarna hun slaap inhaalden voor minimaal 12 uur (bron).


Om slaapproblemen te voorkomen en de gezondheid te bevorderen is het belangrijk dat je minimaal streeft naar 7-8 uur slaap per nacht.


7. Je hebt stress

Je bent te druk met van alles en nog wat. Je hebt spanning en stress, en bent de hele tijd in opperste staat van alertheid. Je lichaam maakt op deze momenten bepaalde hormonen aan. Één van die hormonen is cortisol. Cortisol komt vrij als reactie op stressvolle situaties. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij de opslag van buikvet. Dit effect lijkt nog eens sterker te zijn bij vrouwen met overmatig buikvet (bron).


8. Je hebt onrealistische verwachtingen

We willen graag gaan slapen, en morgen slank wakker worden. Afvallen en lichaamsvet kwijtraken is echter een veel langzamer proces dan de meeste mensen denken. Hoewel het zeker mogelijk is om in het begin flink af te vallen, verliezen maar zeer weinig mensen 1 kilo lichaamsvet per week. In het begin gaat het vaak vooral om vochtverlies door een vermindering van koolhydraten. Daarnaast kan je gewicht ook nog eens tussentijds een beetje 'schommelen'. Iedere dag op de weegschaal gaan staan heeft daarom geen enkele zin.


Gezond en duurzaam afvallen bereik je alleen maar door gezond, gevarieerd en met mate te eten, en natuurlijk door te bewegen. Door het stellen van haalbare tussentijdse doelen blijf je gemotiveerd om door te gaan. Eventueel kun je onze hulp inschakelen om je hierin te begeleiden.


9. Je eet niet voldoende gezonde voedingsstoffen

Als je een langere tijd te weinig, maar ook slecht eet, dan kan het zijn dat er tekorten aan voedingsstoffen, vitamines en mineralen ontstaan. Deze tekorten kunnen ervoor zorgen dat bepaalde processen in het lichaam niet meer goed kunnen functioneren en je dus niet meer afvalt. Laat je daarom tijdens het afslanken begeleiden door een professional en ga niet zelf aan de slag.


10. Vergeet niet te genieten

Je hebt super veel motivatie en het afvallen gaat super goed! Om die reden besluit je dat je geen genietmomentjes nodig hebt en slaat deze absoluut over. Je legt jezelf hele strengere regels op. Je eet een hele lange tijd in een calorietekort, en je verbiedt jezelf om zo af en toe te genieten. Er zal een moment komen dat je lichaam gaat schreeuwen om energie. Zodra je hieraan toegeeft verlies jij de controle, en kan het voorkomen dat alle remmen losgaan.


Het niet af en toe kiezen voor een klein genietmomentje wordt op die manier een eetbui. Hierdoor verpest je het afvallen van die hele week in één keer. Daarnaast ben je ook nog eens boos op jezelf. Niet fijn dus!


Vandaar dat ons stappenplan zeer gebalanceerd is opgebouwd. Eet wat meer wanneer je dit advies krijgt!


We weten allemaal dat een plateautje tijdens het afvallen erg demotiverend is. Het is daarom belangrijk om eens kritisch naar de bovenstaande punten te gaan kijken.


Kun jij nog wat verbeteren?


Aurelia voeding, coaching & ontspanning is sinds 2005 een professionele praktijk voor algeheel welzijn, gepassioneerd door gezondheid, voeding en geluk.


Deel deze post gerust op jouw social media!

137 keer bekeken
  • Grey Facebook Icon

© 2018 Met liefde gebouwd door Mandy Knuvers