Zoeken
  • Mandy van de Wiel

Heb je constant trek in chocolade? Dít is wat het betekent.


Soms ben je de hele dag gezond bezig, maar krijg je het aan het einde van de dag moeilijk. Ineens komt er een onbedwingbaar verlangen naar chocolade naar boven. Je moet en zal chocolade eten, NU.


Waar komt die trek in deze heerlijke maar o zo ongezonde snack toch vandaan? Er kunnen vijf oorzaken zijn:


Je hebt een magnesiumtekort

Veel mensen hebben – onbewust – last van een magnesiumtekort. En raad eens waar veel magnesium in zit? Juist, chocolade. In één blokje pure chocolade zit maar liefst 41 milligram magnesium. Dat is een groot deel van de 320 milligram die we dagelijks nodig hebben.


De oplossing: kies voor een gezonde, zo puur mogelijke chocolade zonder toegevoegde suikers. Daarnaast kan het helpen om magnesiumsupplementen te slikken, of meer voedingsmiddelen te eten waar veel magnesium in zit, zoals bonen, avocado, noten, melk en vlees.


Je hebt een lage bloedsuikerspiegel

Wanneer we te lang tussen onze maaltijden wachten, kan onze bloedsuikerspiegel plotseling kelderen. Dan gaat ons lichaam om energie vragen die we uit eten halen. Helaas krijgen onze hersenen hierdoor het signaal dat je suiker nodig hebt. Suiker geeft ons namelijk een snelle energieboost. Helaas werkt dit maar voor even en zal je bloedsuikerspiegel daarna net zo hard weer dalen.


De oplossing: sla geen maaltijden over en eet alleen dingen die veel vezels en andere gezonde voedingsstoffen bevatten om ervoor te zorgen dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft.


Het is een gewoonte

Ben jij het gewend om bij je kopje thee van vier uur ook een blokje chocolade te pakken? Dan zit het zo in je routine dat het moeilijk is weer van die gewoonte af te komen.


De oplossing: je zag ‘m vast al aankomen, maar het is tijd om de routine te doorbreken. Dit kost tijd en doorzettingsvermogen, maar uiteindelijk zal je jezelf dankbaar zijn. Kies in plaats van chocolade een andere, gezonde snack.


Je bent ongesteld

Uit onderzoek van de University of Albany is gebleken dat 50 procent van alle Amerikaanse vrouwen trek heeft in chocolade tijdens hun menstruatie. En wat blijkt? Dit heeft geen enkele biologische oorzaak. Deze trek komt voort uit het feit dat menstruatie en chocolade zo vaak aan elkaar gelinkt worden dat we onbewust denken dat we chocolade moeten eten wanneer we ongesteld zijn.


De oplossing: ook hier geldt dat je de gewoonte moet doorbreken. Je hebt chocolade niet nodig om je menstruatie door te komen, dus probeer het eens zonder. Je zal zien dat je na een tijdje veel makkelijker voor een andere snack kiest.


Je bent gestrest

Sommige dagen zit het even niet mee: je hebt duizend dingen te doen, komt te laat, en hebt op je werk al zo veel moeilijke vragen gekregen dat het niet meer op één hand te tellen is. Op dit moment wil je niets liever dan onder een dekentje kruipen en… chocolade eten. Op momenten dat we gestrest zijn, gaat het beloningscentrum in onze hersenen vragen om dingen die ons beter laten voelen. Waar de een dan het hele internet leeg koopt, zoekt de ander het liever in lekkere dingen als chocolade. Dat zit namelijk vol snelle koolhydraten. Wanneer die koolhydraten in ons lichaam komen, verspreiden onze hersenen dopamine: geluksstofjes. Hierdoor voelen we ons snel beter. Maar helaas worden je problemen er niet door opgelost.


De oplossing: in plaats van meteen die Mars open te rukken, kun je beter even wachten en stilstaan bij de vraag ‘waarom heb ik hier nu trek in?’ Probeer de oorzaak aan te pakken in plaats van voor deze makkelijke oplossing te kiezen die op de lange termijn niets uithaalt.


Bron: PureWow


Aurelia voeding, coaching & ontspanning Gezond Gewicht & Goed Gevoel Coaching. Erkende praktijk voor begeleiding naar fysieke en mentale gezondheid sinds 2005.

0 keer bekeken
  • Grey Facebook Icon

© 2018 Met liefde gebouwd door Mandy Knuvers