Zoeken
  • Mandy van de Wiel

Goed nieuws: optimisme kan ontstekingen tegengaan.

Is bij jou het glas altijd half vol? Geef je aan elke negatieve situatie altijd een positieve draai? En wordt jouw omgeving af en toe helemaal dol van jouw opgewekte karakter? Dan hebben we extra goed nieuws: optimisme schijnt te helpen tegen ontstekingen.

Jouw zonnige karakter blijkt namelijk meer voor je te doen dan je zou denken.




Het onderzoek

Volgens een onderzoek van de University Texas Health (UTH) blijkt dat de mate van optimisme invloed heeft op je gezondheid. Sta je positief in het leven, dan is de kans groot dat je lichaam ontstekingen tegengaat. Je kunt door je optimisme karakter zelfs sneller herstellen van een beroerte. In het onderzoek van UTH werd namelijk gekeken naar mensen die een beroerte hadden overleefd. Daaruit bleek dat de mensen met een optimistische levensinstelling een minder enrstige beroerte hadden gekregen. Ook bleek dat de optimistische patiënten veel beter revalideerde en minder last kregen van ontstekingen.


Mentale gezondheid

Een optimistische insteek zorgt ook voor een betere mentale gezondheid. Het geeft je humeur een oppepper waardoor je lichaam zich sneller en beter kan herstellen van een ziekte of aandoening. Uit andere studies blijk ook dat optimisme ook een positief effect heeft op je levensduur. Heb jij nou van jezelf niet zo’n optimistische blik op de wereld? Dan heeft Geluksexpert Leo Bormans nog wel een aantal tips.


Optimist versus pessimist

Leo Bormans vertelt aan HLN dat optimisten mensen zijn met een positieve levensstijl. Je kunt optimisten herkennen doordat ze vaak oplossingsgericht te werk gaan, en vaak over de toekomst praten. Pessimisten zijn veel meer op zichzelf gericht en praten meer over het verleden. Daarbij kunnen ze relatief kleine problemen zoals een slechte dag, vermoeidheid of bijvoorbeeld een lange file moeilijk loslaten.


Vijf factoren

Natuurlijk kun je niet van de ene op de andere dag compleet omslaan. En een pessimist vertellen om eens wat positiever te zijn zal vooral averechts werken. Hoe optimistisch je bent heeft namelijk ook veel met je genen te maken. Volgens Bormans wordt een kwart van je instelling in het leven beïnvloedt door aangeleerd gedrag. En daar kun je dus in veranderen. Er zijn vijf factoren waar je rekening mee moet houden: gezondheid, relaties, werk, geld en vrijheid. Door deze op een positieve manier te benaderen kun je optimistischer worden. Wees bijvoorbeeld niet te veel bezig met dat je ziek kunt worden, maar ga juist een gezondere levensstijl aan. Geef geen aandacht aan die irritante collega, maar focus je juist op de uitdagingen binnen jouw functie.


De tips

Naast je instelling te veranderen met betrekking tot de bovenstaande vijf factoren, deelt Bormans nog een aantal concrete tips om de zonnige kant van het leven te zien.


Dagboek

Allereerst raadt Bormans aan een dagboek bij te houden. Hierin kun je elke dag drie positieve dingen opschrijven die jij zelf die dag in de hand had. Hierdoor word je je bewuster van kleine geluksmomenten en extra dankbaar.


‘Willen’ in plaats van ‘moeten’

Vervang daarnaast ‘moeten’ voor ‘willen’, hierdoor krijg je het gevoel dat meer de regie van je leven in handen hebt en niet geleefd wordt. Begin bijvoorbeeld met alle huishoudelijke taken die je ‘moet’ doen en bedenk vooral hoe dankbaar je jezelf bent wanneer je dit gedaan hebt.


Lachen

Misschien klinkt dit cliché. Maar ga eens wat vaker na of je mondhoeken naar beneden hangen of juist omhoog staan. Door vaker te glimlachen krijgen je hersenen een positieve prikkel. En af en toe keihard lachen kan natuurlijk ook geen kwaad.


Vrijetijdsbesteding

Lees in je vrije tijd eens een boek, dit stimuleert je gevoel van empathie omdat je met de personages mee gaat leven. Hierdoor creëer je het ‘wij-gevoel’. En ook muziek luisteren blijkt goed voor je humeur te zijn. Vooral lekker meezingen is goed voor je optimisme.


Bewegen

Bewegen is natuurlijk heel gezond. Kies in plaats van een stukje hardlopen eens voor een activiteit in groepsverband. Ook dat zorgt voor meer ‘wij’-denken en dus een optimistischere insteek.


Doelen opstellen

Stel doelen voor korte en lange termijn. Daardoor heb je meer om naar uit te kijken in de toekomst. Je kunt ergens naar verlangen en het werkt positief als je dit gevoel uiteindelijk kunt bevredigen. Dit zijn niet alleen leuke stedentripjes, maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar empathische doelen. Zo blijkt dat vrijwilligers over het algemeen langer en gelukkiger leven. Een mooi doel om dus aan de slag te gaan met vrijwilligerswerk. Zo helpt je anderen, en word je nog optimistischer ook.


Aurelia voeding, coaching & ontspanning Gezond Gewicht & Goed Gevoel Coaching. Erkende praktijk voor begeleiding naar fysieke en mentale gezondheid sinds 2005.


Bron: HLN

0 keer bekeken
  • Grey Facebook Icon

© 2018 Met liefde gebouwd door Mandy Knuvers