Gezond eten en bewegen bij zomerse temperaturen.



1. Eet gezonde frisse hoofdmaaltijden

Met warm weer hebben veel mensen minder honger. Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, is het natuurlijk wel belangrijk om voedzame maaltijden te nemen. Vaak heb je geen zin in warme en zware maaltijden als het 30 graden is.


Maak een volkoren wrap met ijsbergsla, (vega) shoarma en callowfit knoflooksaus. Of deze salade met nectarine en kipstukjes. Al is deze salade met rosbief en ananas ook echt een smakelijke verrassing. Zelf huzarensalade maken met of zonder aardappelen vinden wij ook zalig, en makkelijk.

2. Gezonde tussendoortjes

Als je gezellig naar het water of naar een park gaat, is het misschien verleidelijk om snoep, koek, chips of andere minder gezonde snacks mee te nemen. Je kunt ook gezondere keuzes maken. Hieronder wat ideeën voor lekkere zomerse snacks.


Fruit is altijd heerlijk. Er is nu zo veel lekker zomerfruit te koop! Neem bijvoorbeeld kersen of aardbeien mee, of een watermeloen en een mes. Iedereen zal ervan smullen.

Je kunt ook een verse fruitsalade maken, en meenemen in een afsluitbare bak. Een paar plastic vorkjes erbij en iedereen kan prikken wat hij wil. Tip: stop er wat ijsklontjes tussen. Dan blijft het langer koel.


Een bakje kwark of yoghurt is ook heerlijk verkoelend. Je kunt hier eventueel wat fruit, noten of rozijnen door doen. Ook kun je gaan voor bijvoorbeeld Optimel kwark of yoghurt, dit heeft een lekker smaakje.


Neem rauwkost mee, met eventueel een dip van hummus, guacamole of tzatziki. Rauwkost is naar mijn idee een perfecte snack in de zomer, omdat het lekker fris is. Mijn favorieten zijn stukjes komkommer, gele paprika, wortel, rettich en snoeptomaatjes.

Als je thuis blijft, neem dan een heerlijk verfrissend ijsje. Hier vind je de gezonde opties.


Maak een verfrissende smoothie of een koude soep.


Stop alles in een koelbox of een koeltasje, dan blijft het langer fris.


3. Drink voldoende water

Normaal gesproken is voldoende drinken al ontzettend belangrijk. Met warm weer is dit nog extra een aandachtspunt, omdat je veel meer vocht verliest door verdamping, uitademing en zweten. Ik raad je dan ook echt aan om een fles(je) water bij je te dragen, zéker als je voor een paar uur buiten bent. Geef je water eventueel een smaakje.


4. Sport vroeg, of juist laat op de dag

Midden op de dag heb je met mooi weer vaak geen zin om te sporten. Op het heetst van de dag sporten, is ook minder goed voor je. Ga daarom direct na het opstaan. Je lichaam is nu nog niet zo warm, en ook buiten of in de sportzaal is het nog wat frisser. Eventueel kun je ook laat op de avond gaan. Maar in de ochtend heeft de voorkeur.


5. Zoek vormen van beweging waar je wél zin in hebt

Sommige vormen van beweging zijn wel heel aantrekkelijk tijdens warme dagen. Zoek gewoon iets waar je wel zin in hebt! Ik geef een aantal ideetjes:


Sporten in een zaal met airco. In de sportschool is het vaak lekker koel, dus een heerlijke ontvluchting van de warmte buiten.


Ga beachvolleyballen, tennissen of doe een andere activiteit op het strand of in je tuin op het gras. Lekker op de blote voeten.


Gooi een balletje over in het water, of ga eens suppen, waterskieën, wakeboarden, surfen, kanoën of iets anders op of rond het water, lekker verkoelend.


Wandel een stuk direct langs de zee. Daar is het koeler en door het lopen in het zand, verbrand je meer calorieën.



6. Luister goed naar je lichaam

Wij zijn niet gewend om te sporten bij zomerse temperaturen. Let dus goed op de signalen die je lichaam geeft. Als je voelt dat je een pauze nodig hebt, neem die dan ook.


Ook met eten is luisteren naar je lichaam belangrijk. Als je minder trek hebt, kun je ook minder nemen. Waarschijnlijk krijg je de volgende dag of een paar dagen later wat meer honger, neem dan gewoon iets extra’s. Balans is alles.


7. Een gezonde(re) barbecue

Met mooi weer gaan we natuurlijk massaal aan de barbecue! Super gezellig, maar vaak met veel vlees en brood, weinig groentes en veel alcohol. Je kunt ook eens vispakketjes maken en een lekkere salade.


8. Maak zomerse alcoholvrije drankjes

Je zult tijdens warme dagen sneller geneigd zijn een ‘gezellig’ drankje te willen doen. Een glaasje rosé in de tuin, of een biertje in het park gebeurt dan vaak. Denk echter ook eens aan andere gezellige drankjes zoals watermeloenade of deze ijsthee.


Aurelia Coaching - de kracht van aandacht. Erkende praktijk voor begeleiding naar fysieke en mentale gezondheid sinds 2005.


Graag onder begeleiding afslanken? Bezoek dan eens onze andere website: Samen Slim Afvallen.


Bron Foto's: Pinterest

61 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven