Zoeken
  • Mandy van de Wiel

Altijd druk en veel te veel te doen? Ontdek de 15 beste tips om stress te verminderen.

Bijgewerkt: 16 sep 2018

Langdurige stress is lichamelijk en geestelijk ongezond en zorgt voor een lagere kwaliteit van leven. Korte stress zorgt er juist voor dat je optimaal functioneert.


Helemaal geen stress is dan ook niet nodig. Veel beter is het om periodes van stress af te wisselen met rust, positieve gevoelens en positieve interacties.


In deze blog geven we je 15 tips waarmee jij kunt voorkomen dat je ziek wordt van de stress.



Vermijd cafeïne en sigaretten

Cafeïne en sigaretten zorgen ervoor dat je tijdelijk een boost krijgt. Je bent alert en vol energie maar na deze periode zak je weer als een plumpudding in elkaar. Hierdoor kom je niet makkelijk in balans en is de kans groot dat je deze middelen gaat gebruiken om de symptomen van stress tegen te gaan. Dit is geen oplossing voor de lange termijn en de symptomen zullen hierdoor juist erger worden.


Beperk je suikerinname

Suiker zorgt ook voor een tijdelijke boost. Probeer geen grote hoeveelheden suiker in korte tijd te nuttigen. Bijvoorbeeld snoep of suikerhoudende frisdranken zijn niet aan te raden. Daar word je uiteindelijk alleen maar extra vermoeid van.


Maak een takenlijst

Een takenlijst is een goede manier om orde en rust in je hoofd te krijgen. Door al je taken op te schrijven en te prioriteren weet je waar je die dag aan toe bent. Bovendien hoef je dan niet de hele dag te denken aan wat je nog moet doen. Je kunt de takenlijst punt voor punt afwerken en hierdoor de stress verminderen.


Bijkomend voordeel is dat het doorstrepen van afgeronde taken een goed gevoel geeft. Het gevoel dat je niet meer weet waar je de hele dag druk mee bent geweest zal hierdoor ook minder worden.


Relativeer je stress

Relativeren is een goede manier van beheersen. Ga bij jezelf na hoe belangrijk het nu allemaal eigenlijk is. Wat zijn de consequenties als iets niet op tijd afkomt? Wellicht kun je hierdoor taken schrappen of uitstellen. Vaak zijn er maar een paar taken in je dagelijkse leven die echt heel belangrijk zijn. Focus je daar op. Wat je daarnaast nog afrondt is mooi meegenomen. Het relativeren van taken zal uiteindelijk ook de stress verminderen.


Stop met multitasken

Inmiddels is al uit meerdere onderzoeken gebleken: echte multitasking bestaat niet! Een mens kan wel heel snel schakelen tussen verschillende taken maar hierdoor werk je niet echt efficiënter. Erger is nog dat de warboel in je hoofd alleen maar groter wordt. Concentreer je dus op één taak. Wanneer deze af is begin je met de volgende.


Een goede tip voor mensen op kantoor is om je e-mail af te sluiten. Plan een moment op de dag in waarop je je e-mail behandeld. De meeste mails kunnen best wel een dagje dag wachten op antwoord.


Laat uren vrij in je agenda

Blokkeer uren in je agenda. Ontspanning en vrije tijd zijn heel belangrijk en dus moet je deze gewoon inplannen. Wanneer je dit niet doet kom je hier nooit aan toe.


Ruim op

Een opgeruimde ruimte zorgt voor een opgeruimd hoofd en kan de stress verminderen.


Neem stress-vrij

Neem eens vrij van je werk. Niet omdat je iets te doen hebt of een vakantie hebt gepland, maar gewoon om eens een dagje niets te doen. Dit is niet verboden en zorgt ervoor dat je misschien eens een boek kunt lezen of een andere ontspannende activiteit kunt ondernemen.


Minder elektronica

Spreek met jezelf af dat een uur voordat je gaat slapen alle elektronica uit gaat. iPads, laptops, televisie. Alles gaat uit. Hierdoor kun je de stress verminderen, tot rust komen en zul je veel rustiger slapen.


Maak een wandeling tijdens je lunch

Gebruik de pauze op je werk of thuis om buiten een wandeling te maken. Dit is een goede manier om je hoofd helemaal leeg te maken. Bovendien beweeg je gelijk even en ben je er even helemaal uit. Dit is misschien wel de beste en leukste tip!


Las op tijd pauzes in

Neem de tijd om even op te staan en drinken voor jezelf te halen. En staar een tijdje uit het raam wanneer je een tussendoortje naar binnen werkt. Elk uur of elke twee uur een kleine pauze inlassen kan een hoop goed doen en je stress verminderen.


Rust uit

Wanneer je na een drukke dag thuiskomt, heb je rust nodig. Ga even zitten of liggen op de bank en sluit je af voor elke afleiding. Focus enkel op je ademhaling en maak de overgang naar ontspanning. Veel mensen hebben tevens baat bij een goede massage.





Beweeg met mate

Bewegen blijft een goede manier om de stress uit je lijf te houden. Blijf echter binnen je grenzen en overdrijf het niet!


Deel je gevoel

Praat met mensen over jij je voelt. Als je alles opkropt kan dit stress te veroorzaken. Wanneer dit moeilijk is in je omgeving kun je op zoek gaan naar een vertrouwenspersoon op je werk of op school. Een coach kan ook een oplossing zijn. Door je te uiten zal de druk minder worden en kan de stress afnemen.


Ga vaker naar buiten

Met je hoofd in de zon lijken alle zorgen minder. Ga veel naar buiten. Het zorgt voor lichamelijke beweging en het heeft een positief effect op je hormoonhuishouding. Bovendien zorgt de zon voor broodnodige vitamines die de stress verminderen. Boek eens een wandelcoachingsmoment. Twee vliegen in 1 klap!


Aurelia voeding, coaching & ontspanning is sinds 2005 een professionele praktijk voor algeheel welzijn, gepassioneerd door gezondheid, voeding en geluk.


Deel deze post gerust op jouw social media!

202 keer bekeken
  • Grey Facebook Icon

© 2018 Met liefde gebouwd door Mandy Knuvers