Zoeken
  • Mandy van de Wiel

7 manieren om je gelukshormonen te boosten


In je lijf komen ruim vijftig hormonen voor. Ze worden aangemaakt in een aantal hormoonklieren die de hormonen aan je bloed afstaan. Omdat je hormonen de cellen in je lichaam boodschappen of opdrachten geven, zijn ze van invloed op verschillende processen in je lichaam. Zo zijn hormonen heel belangrijk voor het bepalen van je gemoedstoestand.


Sommige hormonen staan bekend als happy hormones. Deze zogenaamde blije hormonen of gelukshormonen bevorderen positieve gevoelens en dus een goed humeur.


Dit zijn ze:

Dopamine: speelt een belangrijke rol in het beloningssysteem van je hersenen en wordt onder andere geassocieerd met plezierige sensaties, je leervermogen en geheugen.

Serotonine: reguleert je gemoedstoestand en heeft invloed op zaken als slaap, een gezonde eetlust en spijsvertering.


Oxytocine: wordt ook wel liefdeshormoon of knuffelhormoon Belangrijk voor gevoelens van vertrouwen, empathie en verbondenheid.


Endorfine: een nauurlijke ‘pijnstiller’ die je lijf aanmaakt in reactie op pijn of stress.


Wil je de blije hormonen en dus je humeur bewust een oppepper geven? Met deze tips kun je je eigen geluksgevoel een handje helpen:


1. Ga naar buiten

Zonlicht heeft een positief effect op de hoeveelheid endorfine en serotonine; je laadt er als het ware van op. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd buiten doorbrengt. Besteed je lunchpauze bijvoorbeeld niet achter je bureau, maar aan een rondje wandelen door het park.


2. Beweeg voldoende

Sporten zorgt voor een fit lijf, maar ook voor een gezonde mind. Bewegen zorgt voor de aanmaak voor endorfine (denk maar aan de befaamde runner’s high). En als je het regelmatig doet, maak je ook nog eens meer dopamine en serotonine aan.


3. Smile!

Kan het nog simpeler? Vaker glimlachen kan zorgen voor een beter humeur. Het vermindert angstgevoelens en stress en veroorzaakt een boost van dopamine en endorfine. Soms is lachen dus écht het beste medicijn.


4. Mediteer

Regelmatig mediteren kan wonderen doen voor je gezondheid en welzijn. Het werkt bijvoorbeeld positief bij slaapproblemen of als je last hebt van stress. Ook je gelukshormonen kunnen erdoor beïnvloed worden. Zo maak je tijdens een meditatie meer dopamine aan en kan het ook een boost van endorfine veroorzaken.


5. Maak tijd voor romantiek

De leukste manier om je lijf aan te sporen meer oxytocine oftewel het liefdeshormoon aan te maken: de liefde bedrijven. Plezierige aanrakingen geven je hersenen een seintje dat de oxytocinemolen flink aan het werk zet. Ben je single of is je lief eventjes niet in de buurt? Geen probleem: knuffelen met je kind, een vriend(in) of ander persoon werkt net zo goed.


6. Aai je hond

Net als knuffelen met mensen heeft ook een uitgebreide knuffel- of aaisessie met je hond een positief effect op je hormonen. Het zorgt voor de aanmaak van oxytocine bij zowel jezelf als bij je vrolijke viervoeter. Jij blij, Fikkie blij.


7. Luister naar muziek

Zet gerust wat vaker je favoriete playlist op, want muziek kan je stemming behoorlijk verbeteren. Muziek die je blij maakt of op een andere manier raakt, stimuleert namelijk de aanmaak van endorfine.


Bron: Happinez


Aurelia voeding, coaching & ontspanning Gezond Gewicht & Goed Gevoel Coaching. Erkende praktijk voor begeleiding naar fysieke en mentale gezondheid sinds 2005.

29 keer bekeken
  • Grey Facebook Icon

© 2018 Met liefde gebouwd door Mandy Knuvers